Opgeblazen buik? 

Een gezonde hormoonbalans begint met gezonde darmen. Helaas hebben veel vrouwen last van hun darmen: een opgeblazen buik, soms met pijnlijke krampen. Wie kent het niet?

’s Morgens vroeg opstaan met een platte buik maar ’s avonds rondlopen alsof je zes maanden zwanger bent.

Vooral vrouwen kennen dit probleem. Hoe kan dat toch? Ik krijg hier veel vragen over en ben zelf ervaringsdeskundige: ik heb er zoveel last van gehad dat ik zelfs voor onderzoek in het ziekenhuis belandde maar er was niets te vinden. Inmiddels weet ik dat mijn darmen slecht tegen gluten en zuivel kunnen. De oorzaken van een opgeblazen buik kunnen echter heel verschillend zijn. En goed nieuws: soms is de oorzaak heel makkelijk weg te nemen.

Hormoonbalans voor vrouwen begint in gezonde darmen, onderschat het belang van gezonde darmen dus niet

Waarom vrouwen sneller last hebben van een opgeblazen buik

 

Het spijsverteringsstelsel van vrouwen is aanzienlijk anders dan van mannen, wat verklaart waarom vrouwen meer last hebben van een opgeblazen gevoel. Vrouwen hebben gemiddeld een langere darm dan mannen terwijl ze gemiddeld kleiner zijn. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat de vrouw tijdens de zwangerschap meer voedingsstoffen kan opnemen vanuit de dunne darm en meer vloeistoffen vanuit de dikke darm. Behalve een langere dikke darm hebben vrouwen een ronder, dieper bekken dan mannen. Een langere darm en meer ruimte in het bekken kan leiden tot veel lusvorming in de darmen: in de scherpe bochten van die lussen kan ophoping van lucht en ontlasting ontstaan et voilà: je hebt een opgeblazen gevoel.

De dikke darm van vrouwen kan gekronkeld zitten als een achtbaan terwijl die van mannen meestal keurig in een U-vorm blijft liggen.

Daarbij kan een overschot aan oestrogenen bij vrouwen (oestrogeendominantie) zorgen voor ongewenste groei van bindweefselgezwellen in de baarmoederwand en endometriose. Deze drukken beide op de darm en dat kan ook tot een verstopping van gas of ontlasting leiden.

Is het alleen hinderlijk of zou het iets ernstigs kunnen zijn?

De oorzaken van een opgeblazen gevoel zijn heel divers en er zijn er meer dan 100. Meestal is de oorzaak onschuldig en makkelijk weg te nemen en wordt het probleem daarmee opgelost; daar zijn mijn tips op gebaseerd. Het kan ook zijn dat er iets ernstigs aan de hand is. Met name als je opgeblazen buik gepaard gaat met gewichtsverlies, gewichtstoename, pijn, misselijkheid en overgeven, bloed in je ontlasting, koorts of een snel uitdijend middel. Ga dan naar je huisarts. Een ontsteking, een infectie en kanker kan de oorzaak zijn van een opgeblazen gevoel. Als je je ook maar enigszins zorgen maakt dat je opgeblazenheid iets meer kan betekenen dan een onschuldig symptoom, roep dan medische hulp in.

Lees mijn tips eens door en kijk wat er met jou resoneert. Ze draaien allemaal om het gezonder maken van je algehele spijsvertering. Welke springen er voor jou uit?

Vertrouw op je aangeboren gevoel dat je zelf, als je eerlijk bent, goed weet wat je nodig hebt.

1. Voeg citroensap toe aan kruisbloemige groenten

 

Eet jij regelmatig bonen en kruisbloemige groenten zoals kool, bloemkool, broccoli en boerenkool? Heel goed! Ze bevatten veel gezonde voedingsstoffen maar ook een zetmeelsoort, raffinose genaamd, die je darmen niet helemaal kan afbreken en verteren. Dit kan veel darmgas geven. Citroensap toevoegen stimuleert je spijsverteringsenzymen.

2. Gebruik een ander voorbehoedmiddel dan de pil

Anticonceptiepillen bevatten synthetisch oestrogeen, wat de oorzaak kan zijn van gewichtstoename maar ook van een opgeblazen buik. Kies een zo licht mogelijk pil of beter nog een niet-hormonale vorm van geboortebeperking. Als je stopt na een lange tijd de pil te hebben gebruikt kan je tijdelijk even last krijgen van opgeblazenheid.

 

 

3. Vermijd xeno-oestrogenen in je voeding, cosmetica en huishouden

Blootstelling aan xeno-oestrogenen draagt bij aan oestrogeendominantie en daarmee aan het risico op een terugkerende opgeblazen buik. Xeno-oestrogenen zitten in de chemische stoffen in voeding maar ook in verzorgingsproducten, cosmetica en huishoudelijke producten. Kies daarom het liefst biologische voeding en zoveel mogelijk 100% natuurlijke cosmetica en verzorgingsproducten. Doe je huishouden met handschoenen aan of kies ook hier 100% natuurlijke middelen.

4. Eet onbewerkt voedsel

Bewerkt voedsel zit vol met verstopte chemische stoffen zoals vulmiddelen, geur- kleur- en smaakstoffen, bewaarmiddelen, synthetische vitamines en is in een eerder stadium waarschijnlijk bespoten met bestrijdingsmiddelen. Deze stoffen richten een ravage aan in je spijsverteringsstelsel. Opgeblazenheid is het signaal dat je darmen daar schoon genoeg van hebben.

Stap over op echte, onbewerkte voeding dat je oma zou herkennen als voeding

5. Let eens op cafeïne

Net als alcohol is koffie een vochtafdrijver, wat kan leiden tot vertraging van de verplaatsing van voedsel in je darmen en daarmee tot verstoppingen. Beperk de inname van cafeïne (dit zit vaak ook in energiedrankjes) en drink bij iedere kop koffie een glas water. Slaap je slecht? Drink koffie dan vóór 12 uur ’s middags.

6. Verminder drastisch het gluten in je voeding

Gluten, een eiwit dat zit in tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut, is een veelvoorkomende oorzaak van een opgeblazen buik. Toen ik grotendeels gluten schrapte waren bij mij de problemen over. Veel vrouwen vertellen me dit. Tarwe bevat de meest agressieve vorm van gluten en wordt verwerkt in vrijwel alle producten in de supermarkt.

Tarwe zit in vrijwel alle bewerkte producten. Nóg een reden dus om bewerkt voedsel te laten staan.

7. Gebruik extra vezels tegen constipatie

Constipatie is waarschijnlijk de meest voorkomende oorzaak van een opgeblazen gevoel; een dikke darm vol ontlasting geeft een traag, opgeblazen gevoel. Er zijn veel oorzaken maar het toevoegen van extra vezels is altijd goed. Eet sowieso voldoende groene groenten en vezelrijke voedingsmiddelen. Start daarbij de dag met een theelepel (liefst zelf gemalen) lijnzaad dat je de avond ervoor in een glas water hebt laten weken. Drink er nog een glas water achteraan. Voer deze dosis langzaam op, indien nodig, tot drie theelepels.

In deze video laat ik je zien hoe en waarom ik zelf lijnzaad maal.

8. Eet gezonde vetten (vooral in de overgang)

De overgang zorgt voor schommelende oestrogeen- en dalende progesteronspiegels die beide voor een chronisch gevoel van opgeblazenheid kunnen zorgen. Deze schommelende hormonen kunnen ervoor zorgen dat je op een gegeven moment denkt dat je van de lucht al dik wordt. Wees je ervan bewust dat je lichaam sterk verandert in de overgang. Je hormonen worden gemaakt op basis van gezonde vetten, eet ze dus en nee, je wordt er niet dik van.

9. Zit niet langer dan een uur achter elkaar op een stoel

 

Je darmen komen pas in beweging als jij in beweging komt. Te veel zitten is een van de belangrijkste factoren die ervoor zorgen dat voedsel te langzaam door je darmen reist. Twee uurtjes sporten in de week compenseert niet het urenlang zitten achter een computer of televisie. Zorg dat je nooit langer dan een uur achter elkaar zit en neem dan even wat beweging. Loop een trap of een spring een touwtje!

10. Spoel frisdrank door het toilet (ook de light-versies)

Frisdrank is misschien wel de belangrijkste veroorzaker van je opgeblazen buik: het is vloeibaar snoepgoed. De suikers en/of zoetstoffen in frisdrank veroorzaken een welige groei van suikerminnende bacteriën in je darmen die, naarmate ze zich vermenigvuldigen, je een onbedwingbare behoefte aan suiker blijven geven. Spoel ze door het toilet en je zult je een stuk opgeluchter voelen.

Deze 10 tips en de overige 15 tips heb ik speciaal voor jou in een handig GRATIS overzicht gezet, zodat je ze altijd bij de hand hebt. Dit kan je hier downloaden!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen hierboven. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Laat je weten welke tip jou het meeste heeft geholpen?

Zorgwijzer: opgeblazen buik

Iedereen heeft wel eens last van een opgeblazen gevoel in de buik. Een zeer onaangenaam gevoel dat dikwijls na de maaltijd ontstaat. Een opgezette of opgeblazen buik kan verschillende oorzaken hebben en kan soms samen gaan met misselijkheid.

Gelukkig zijn er genoeg dingen die je kunt doen tegen het opgeblazen gevoel. Daar zal deze zorgwijzer aandacht aan besteden.

Doel

Deze zorgwijzer legt uit:

  • Wat een opgeblazen buik precies is

  • Hoe een opgeblazen buik(gevoel) kan ontstaat

  • Wat je zelf kunt doen om een opgezette buik te voorkomen.

  • Welke behandelmogelijkheden (en medicijnen) er zijn voor een opgeblazen of opgezwollen buik

Wat is een opgeblazen buik?

Een opgeblazen buik is een veelvoorkomend symptoom dat ontstaat door verstoring van de spijsvertering of hogere aanwezigheid van gas in het maag- en darmstelsel.

In het maag-darmkanaal is een bepaalde hoeveelheid gas aanwezig. Door lucht die je inslikt of vanwege gasvorming door darmbacteriën kan er soms meer gas in je maag- en darmstelsel aanwezig zijn dan normaliter het geval is. Dat zorgt voor het opgeblazen gevoel in de buik. Hierbij horen bepaalde verschijnselen, zoals:

  • Het gevoel dat je buik zich opzet

  • Gerommel in de buik

  • Een harde buik

Een opgezette buik kan soms ook samengaan met misselijkheid, winderigheid of overmatig boeren.

Hoe ontstaat een opgeblazen buik?

Een opgeblazen of opgezwollen gevoel in de maag kan verschillende oorzaken hebben (Bron: Lehrer):

  • Er wordt meer lucht dan normaal ingeslikt, bijvoorbeeld omdat je te snel of te veel eet

  • De bacteriën in je darmen zorgen voor (overmatige) gasvorming, bijvoorbeeld bij het eten van bepaald soort voedsel of vanwege een bepaalde leefstijl

  • Gewichtstoename

  • Voedselintoleranties, bijvoorbeeld voor lactose

Factoren

Daarnaast kunnen bepaalde factoren een rol spelen bij een opgeblazen buikgevoel, namelijk:

  • Alcohol

  • Roken

  • Verdovende middelen en medicijnen

  • Ouderdom

  • Bepaalde voeding

Een opgeblazen gevoel in de buik kan bij serieuze gevallen ook het symptoom zijn van een bepaalde ziekte, zoals prikkelbare darmsyndroom, verstoring in de spijsvertering (dyspepsie), de ziekte van Crohn of verstoppingen in het maag-darmkanaal.

Meestal geen reden voor paniek

In veel gevallen is een opgeblazen buik niet direct reden tot paniek, omdat er doorgaans iets onschuldigs aan de hand is.

Indien het opgeblazen buikgevoel echter samengaat met andere klachten is het raadzaam om contact te zoeken met een arts. Dit is het geval bij:

  • Koorts

  • Hevige buikpijn

  • Slaapproblemen (vanwege een opgezwollen buik)

  • Koorts

  • Overgeven

  • Diarree

  • Maagzuur (dat verergert)

  • Plotseling gewichtsverlies

  • Bloed bij de ontlasting

  • Bloedarmoede

Ook als het opgeblazen buikgevoel erg lang aanhoudt, is het verstandig om contact te zoeken met de huisarts (Bron: Opgeblazen gevoel, 2012).

Hoe kun je een opgeblazen gevoel voorkomen?

Wanneer je wel eens last hebt van een opgeblazen (opgezwollen) buik, kan het zinnig zijn om wat aanpassingen te doen aan je voeding en leefstijl.

Er zijn verschillende maatregelen (Bron: Lehrer) die je kunt nemen om een opgeblazen buik te voorkomen, zoals:

  • Vermijden van kauwgom

  • Vermijden van drankjes met veel koolzuur (koolstofdioxide), zoals bier en cola.

  • Stoppen met roken

  • Vermijden of minderen van voedsel dat gemiddeld veel gas produceert, zoals spruitjes, sla, uien, bonen, broccoli en linzen.

  • Beperk inname van cafeïne

  • Vermijden van voedsel met veel suiker en vet

  • Vermijden van zuivelproducten (bij lactose-intolerantie).

  • Zorg voor een vezelrijk dieet

  • Drink voldoende water

  • Kom meer in beweging (vermijd lang stilzitten)

Sommige mensen hebben baat bij het drinken van munt- of kamillethee en het eten van knoflook. Hier is echter geen wetenschappelijke basis voor. Tot slot kan voldoende bewegen bevorderlijk zijn bij de spijsvertering.

Is een opgeblazen buik te behandelen?

Er zijn bepaalde middelen verkrijgbaar bij de (online) drogist die het opgezette gevoel in de buik kunnen verminderen. Zo zijn er bijvoorbeeld probiotica supplementen en hulpmiddelen met de stof simethicone.

Een overzicht van hulpmiddelen en medicijnen vind je op DeOnlineDrogist.nl.

Je arts of drogist kan je hierover eventueel meer informatie geven.

Er zijn ook medicijnen op recept verkrijgbaar. Raadpleeg hiervoor de huisarts.

Huisarts

Als de bovenstaande aanpassingen van je eetgedrag en levensstijl niet helpen, of als je denkt dat het opgeblazen gevoel een andere oorzaak heeft, kun je contact opnemen met de huisarts. Deze kan dan nagaan wat de onderliggende oorzaak van je klachten is (Bron: Opgeblazen gevoel, 2012).

Diëtist

Ook een diëtist kan helpen bij het voorkomen of behandelen van een opgeblazen (gevoel in de) buik. Zoek naar een diëtist bij jou in de buurt.

Diëtetiek wordt vergoed door je basisverzekering, maar alleen de eerste drie behandeluren. Zorg wel dat je een verwijzing hebt.

Via de aanvullende verzekering zijn er extra vergoedingen mogelijk.

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Goed om te weten: je kunt voor de deur parkeren.

Altijd op de hoogte