KOOLHYDRAATARM DIEET

Afvallen is meestal een kwestie van anders eten en niet altijd een kwestie van minder eten.

Een populaire en succesvolle manier van anders eten is koolhydraatarm eten.

Het koolhydraatarm dieet is voor veel mensen dé ideale manier om overtollig vet kwijt te raken en hun slanke lijf weer terug te krijgen. Een gezond en slank lijf waar je gelukkig mee bent kan veel voor je betekenen. Een slank lijf is niet alleen mooier, maar het geeft ook meer energie, meer zelfvertrouwen en meer levenslust. Dan hebben we het nog niet eens over voordelen als een beter humeur, minder snel ziek worden, langer leven, en de leuke complimenten.

 

Op www.voedingscentrum.nl leest u alles wat u moet weten als u overweegt om met dit dieet te beginnen. 

 

Krijg inzicht in wat jij eet!

Benieuwd of je dagelijks voldoende vitamines, mineralen en energie binnenkrijgt?

En in hoeverre je eet volgens de Schijf van Vijf?

Ontdek het door de online Eetdagboek Mijn Eetmeter in te vullen. Je krijgt direct advies op maat.

Klik HIER en lees alles over de Eetmeter.

Waarom is het koolhydraatarm dieet zo populair?

Het koolhydraatarm dieet is echt een populair dieet op het moment, dat komt omdat het een dieet is wat voor veel mensen ook écht werkt. Het koolhydraatarm dieet wordt over het algemeen ervaren als een makkelijk te volgen dieet wat je naar jouw eigen hand kunt zetten. Het is ook een dieet dat je langere tijd zonder honger gevoelens kunt blijven volgen, het is dus geen crash dieet waarbij je jezelf uithongert. Dit komt omdat je veel voedingsmiddelen mag blijven eten en er veel lekkere alternatieven zijn voor koolhydraatrijke producten die je beter kunt vermijden binnen het koolhydraatarm dieet. Het enige wat je moet doen is ontdekken welke koolhydraatarme recepten jij lekker vindt en dat combineren in een voedingschema dat binnen het koolhydraatarme dieet past. 

 

 

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn voornamelijk suikers en zetmeel en zitten in veel van de voedingsmiddelen die we dagelijks binnenkrijgen. De belangrijkste functie van koolhydraten is het leveren van energie aan ons lichaam zodat je lichaam warm blijft, je kunt bewegen, nadenken en werken bijvoorbeeld. Het is dus niet zo dat koolhydraten slecht zijn. 

 

Koolhydraten; wat doen ze precies?

In hun natuurlijke staat worden koolhydraten in je darmen omgezet tot glucose, dat komt in het bloed als glucose wat ook wel bloedsuiker wordt genoemd en levert daarmee brandstof voor je lichaam. Heel handig dus, want je lichaam heeft net als een auto brandstof nodig om te functioneren. De hoeveelheid glucose in het bloed bepaalt de hoogte van je bloedsuikerspiegel. Wanneer er te veel glucose in het bloed zit wordt het hormoon insuline aangemaakt in de alvleesklier. Insuline zorgt ervoor dat cellen sneller glucose kunnen opnemen, zodat er minder glucose aanwezig is in het bloed. Hoe meer glucose er in je bloed zit, hoe meer insuline je lichaam moet aanmaken. Te veel glucose(suiker) in je bloed leidt tot een te hoge bloedsuikerspiegel en dat is ongezond en gevaarlijk, zeker als dit vaak voorkomt. Je lichaam probeert de glucose snel uit je bloedbaan op te nemen in de cellen, maar het kan ook in een andere vorm worden opgeslagen in je lichaam, namelijk in de lever als energie reserve. Wanneer er de cellen verzadigd zijn en er in de lever ook geen plek meer is, wordt glucose omgezet in lichaamsvet. Als dit te vaak gebeurt worden je vetreserves steeds groter en kom je dus aan in gewicht. Hierdoor ontstaat overgewicht.

 

Waarom minderen met koolhydraten?

Als je wilt afvallen is het belangrijk dat je de belangrijkste voedingstoffen voor ons lichaam kent, begrijpt wat ze doen en welke rol ze spelen bij het afvallen. Als je daar bewust van bent begrijp je ook hoe je makkelijker kunt afvallen en gezonder kunt leven en lekker blijven eten. Jouw lichaam heeft dagelijks behoefte aan drie soorten voedingsstoffen: eiwittenvetten en koolhydraten. 

Koolhydraten zijn dus een belangrijk onderdeel van onze voeding want koolhydraten leveren brandstof aan ons lichaam. Als je wilt afvallen is het belangrijk dat je gaat minderen met koolhydraten die snel verteerd worden. 

 

Vermijd zoveel mogelijk deze producten die veel koolhydraten bevatten:

  • Witbrood en andere broodproducten

  • Witte rijst/pasta

  • Snoep en koekjes

  • Chips

  • Chocolade

  • Geraffineerde suiker

  • Prik limonade en andere frisdranken

  • Vruchtensappen

  • Magarine

  • Fruit/groente uit blik

  • Bewerkt vlees (hamburgers en worstjes)

  • Kant-en-klaar maaltijden

  • Afhaal maaltijden (chinees, kebab, pizza)

  • Suikerhoudende ontbijtgranen (bv. cornflakes)

 

In het kort: als je wilt afvallen met koolhydraatarm eten, vermijd dan bovenstaande producten. Dit betekent niet dat je geen koolhydraten meer mag eten of nooit meer kan snoepen! Er zijn veel koolhydraatarme snacks die je wel kunt eten zonder dat je aankomt. Geen hongerlijden dus! Op de Gezonde Recepten pagina op deze website staan een aantal lekkere koolhydraatarme recepten.

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Goed om te weten: je kunt voor de deur parkeren.

Altijd op de hoogte